Selecteer een pagina

Het is bijna een speelfilm, waar ik zakdoeken bij nodig heb, die commercial van Heineken. Thanks, I’m still driving,’ zegt een gepensioneerde Jackie Stewart. De voormalig Schots Formule-1 coureur slaat, zelfs als pensionado, een biertje af omdat hij nog moet rijden. Het nummer ‘heroes’ klinkt dramatisch op de achtergrond. Dit is wat je noemt maatschappelijk verantwoord ondernemen. Of toch niet?

 

Bemoeimarketing deel 2

Vorige week onthulde ik je mijn zelfbedachte woord ‘bemoeimarketing’ en vertelde ik over de campagne van Ben in samenwerking met het KNGF: Bennie Blind. De telefoonprovider waarschuwt voor de gevaren van smartphone gebruik op straat door een meisje dat compleet gefocust is op haar smartphone, te laten oversteken met een geleidehond.

Waren we begin jaren 90 met z’n allen nog in rep en roer vanwege de slogan ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’, nu raken we al een beetje gewend aan fabrikanten die juist het tegenovergestelde doen: ze waarschuwen ons voor het gebruik van hun eigen product. Het moet niet gekker worden!

 

Don’t drink and drive

Het lijkt nieuw, maar Heineken deed dit al in 2006 met eenzelfde boodschap als die Jackie Stewart ons nu geeft: een blindengeleidehond (geleidehonden zijn populair in commercials) drinkt wat van het op de grond gevallen bier en is niet meer in staat zijn blinde baasje veilig naar huis te brengen.

 

Een politiek geladen biertje

Maar Heineken gaat verder. Ze laten zien dat ze ergens iets van vinden. Namelijk door een commercial uit te brengen waarin een sociaal experiment te zien is. Heineken belooft ons dat het geen acteurs zijn die we in deze Britse reclamespot zien die ‘Worlds Apart: an experiment’ wordt genoemd. Je ziet in de clip steeds een duo met tegengestelde opvattingen over feminisme, klimaatverandering en rechten van transgenders. De duo’s moeten samen in een hal een bar bouwen en elkaar ondertussen vragen stellen. Als het klusje is geklaard zien ze de vooraf opgenomen video’s waarin ze beiden hun ongezouten mening geven over bijvoorbeeld feminisme. Nu hebben ze de keus: drinken ze toch samen een biertje of gaan ze weg?

Je moet echt even kijken. Ook vanwege die heerlijke Britse dialecten. Ik hou ervan. Bovendien heeft Heineken zijn huiswerk goed gedaan. Er zijn namelijk heel wat onderzoeken die aantonen dat een kort, informeel face-2-face gesprek een van de meest geslaagde manieren is om iemand van gedachten te laten veranderen.

 

Maatschappelijk ondernemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen kun je samenvatten in drie P’s die staan voor Profit, People en Planet. Ondernemen met oog voor mens, milieu en maatschappij. De P van profit staat natuurlijk bovenaan de lijst, anders zou het geen ondernemen zijn. Heineken gebruikt zijn macht, zijn naamsbekendheid en zijn geld om ons te laten nadenken. Waarom niet? Twee vliegen in een klap, zij de winst in euro’s, wij de winst in kwaliteit van leven.

De commercial wordt alom geprezen, maar er zijn ook genoeg tegengeluiden. Dat Heineken, als ze zo braaf willen zijn, moet stoppen met het sponsoren van sportevenementen. Ze verkopen tenslotte iets ongezonds. Kies of niet kies, feit is wel dat er genoeg over wordt gepraat. En dus krijgt Heineken, met een marketingbudget waar je u tegen zegt, nog een bak gratis reclame toe ook.

Heerlijk HelderĀ Heineken of Heerlijk Helder Heineken? Is dit maatschappelijk verantwoord ondernemen met een luchtje?
Jij mag het zeggen. Ik weet er niks van. Ik drink geen bier.

Bron afbeelding: screenshot youtube